Den 23 december fick Mackmyra, och den därmed hela den svenska alkoholbranschen, en tråkig ”julklapp” då Mackmyra förlorade målet mot Konsumentombudsmannen i Högsta Domstolen. Domen handlade om den så kallade ”bildregeln” som innebär i korthet att man inte får marknadsföra dryck med ”fina bilder” i Sverige, något som gravt handikappar svenska tillverkare jämfört med utländska. Bara tråkiga bilder på enstaka flaska eller innehåll i flaskan godkänns.
Domen kan läsas här på denna länk
Går man numera in på Absolut Vodkas hemsida från ett svenskt IP så möts man av nedanstående… Absolut Vodka har valt att blurra alla foton på hemsidan! Man kan bara anta att det är en överdriven försiktighet med anledning av Mackmyras dom – eller så är det en rejäl protest från Sveriges överlägset kändaste och största alkoholproducent mot de svenska marknadsföringslagarna. Vi hoppas givetvis på det sistnämnda!