High Coast Distillery AB redovisar rekordresultat 2020

High Coast Distillery AB presenterar ett rekordresultat, 4344 tkr (-766 tkr), för räkenskapsåret 2020. Resultatet är drivet av bra kostnadskontroll och stark produktmix.

Två år efter namn- och varumärkesbytet till High Coast Whisky vänder bolagets siffror åter till positiva på sista raden. Resultatet efter finansiella poster blir 4344 tkr (-766 tkr), en förbättring med 5110 tkr. Ett målinriktat fokus på att vända utmaningar till möjligheter, noggrann kostnadskontroll och stark tillväxt på Systembolaget ligger bakom det fina resultatet.

Resultatet uppdelat på försäljningsområden

Nettoomsättningen minskade med -6% till 45 181tkr (exkl alkoholskatt) främst drivet av tappad omsättning vid fataffären på -13% samt besöksnäringen som tappade -44%, däremot ökade intäkterna på flaskaffären med +12%. Flaskförsäljningen står nu för 56% av omsättningen medan fat står för 35% och besöksverksamheten för 9%. Anledningen bakom minskade intäkter för både fat och besök står att finna i restriktioner som hindrar genomförande av mässor, provningar och fatägarträffar samt reserestriktioner som stoppar resor att hämta ut buteljerade fat i Danmark och Tyskland.

-Trots alla möjliga utmaningar och vikande omsättning lyckas vi vända de senaste årens förluster till ett bra resultat, säger Henrik Persson vd på High Coast Distillery och fortsätter; Det arbete med att effektivisera, få bättre kostnadskontroll och fortsatt leverera fantastisk whisky bar frukt redan under 2020 och har skapat en bra grund för fortsatt expansion in i framtiden.

Bra produktmix bakom framgången

Produktmixen är också en faktor bakom resultatet. Den ökande delen av lönsam försäljning av flaskor på Systembolaget i kombination med att besöksnäringen förbättrade sitt resultat är två delar som sticker ut tydligast. I kombination med minskade personal- och övriga kostnader står det klart att High Coast Distillery AB har levererat ett rekordresultat på 4344 tkr före skatt.

-Jag är oerhört imponerad av mina medarbetares vilja att göra det bästa av de förändringar som har krävts, förklarar Henrik Persson, VD. Under året har vi genomfört organisationsförändringar, ombyggnationer och nybyggnationer samtidigt som vi har haft en hög buteljeringstakt och producerat mer sprit än någonsin. När sen folk verkar tycka om vår whisky blir ju allting mycket roligare, avslutar Henrik.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.